Avonturen op de club

Rapidtoernooi 5 juli 2016

Dinsdag 5 juli 2016 vond 's-avonds het eerste Schaakclub Bertje rapid-schaaktoernooi (20 min. p.p.p.p.) plaats in huize Bertje. Deelnemers waren Dirk, Eefje, Marije, Merijn, Moon en mijn good ol' friend de schaakcomputer, Kasparov Saitek Prisma. Niveau van de computer werd ingesteld op het eerste beginnersniveau.

Kibitzmeester van de dag was Marinka, die regelmatig met een rake opmerking het zelfvertrouwen van de spelers aan de tand voelde. Laten we hopen dat ze de volgende keer zelf de handschoen oppakt en de ring instapt!

Van alle menselijke deelnemers had Eefje het langst geen schaakstuk meer aangeraakt, en was derhalve de underdog. Grootste kanshebber voor de eretitel schatte ik nog steeds Dirk met de meeste ervaring.

Een kleine video-impressie:

Dirk bleek inderdaad oppermachtig met een 100% score. De computer werd tweede op taaiheid; vanuit verloren stellingen profiteerde het apparaat van menselijke onoplettendheden. Marije wist met dame, toren en paard de eenzame koning van de computer pat te zetten. Merijn gaf een ronde later een toren weg, waardoor een remise-eindspel overbleef.

De derde plek werd gedeeld door Marije en Merijn. In hun onderlinge duel ging de winst naar Marije, die hierdoor zicht had op een ongedeelde podiumplaats, maar helaas liet ze zich in de laatste ronde pardoes mat achter de paaltjes zetten tegen de immer gevaarlijke Moontje.

Opvallend was ieders inzet en bevlogenheid. Er vielen weinig illegale zetten te noteren; de partij waarin dit wel gebeurde was vreemd genoeg die tussen Dirk en Merijn, toch niet de minst fanatieken.

Volgende keer wordt er genoteerd, zodat we hier ook partijen met analyses kunnen publiceren.

Ronde 1

Eefje    -     Saitek D1    0-1